Security en veiligheidsrisico’s minimaliseren hebben een hoge prioriteit binnen 2Contact. “We laten periodiek een penetratietest uitvoeren op onze IT infrastructuur, iedere medewerker krijgt jaarlijks een security awareness training om ze te wijzen op potentiële veiligheidsrisico’s en uiteraard is 2FA voor ons ook een must. Sinds de Corona pandemie hebben wij thuiswerkers en ook na de pandemie blijven veel van onze medewerkers vanuit huis werken. Een veilige verbinding met 2FA is hierbij essentieel” aldus Fleur van Nimwegen, Service Delivery Manager binnen 2Contact

Thuiswerken
“2FA speelt voor ons een belangrijke rol in het security beleid. Nu (deels) thuiswerken sinds de Corona pandemie een feit is geworden hebben we 2FA op onze VPN via TUNIX Digital Security uitgerold. Een wachtwoord alleen is tegenwoordig niet veilig genoeg meer en in feite een achterhaald concept. De kans dat een wachtwoord in verkeerde handen valt is aannemelijk. De tweede stap in verificatie is daarin ons inziens essentieel. We denken dat 2FA in de toekomst in geen enkele organisatie meer weg te denken is.”

Zoektocht naar een 2FA-oplossing
“Bij de zoektocht naar een 2FA-oplossing was de voorwaarde dat deze compatible was met onze bestaande VPN-oplossing. Daarnaast speelde, niet geheel onbelangrijk, de prijs/kwaliteit zeker een rol in onze keuze. Ook de flexibiliteit in gebruik van aantal users is voor een organisatie met een omvang als de onze erg belangrijk. Bij de TUNIX/KeyApp zijn we erg flexibel als je eens wat meer personeel aanneemt. Dat is fijn.”

Gebruiksgemak
“Zeker zo belangrijk is het gebruiksgemak met zo’n 200 gebruikers per dag, ook hier scoorde TUNIX punten. Medewerkers ervaren het gebruik van de TUNIX/KeyApp als prettig. Je installeert en registreert de app en klikt enkel op een vinkje om te authenticeren. Lange codereeksen over tikken is verleden tijd. Vooral bij nieuwe medewerkers komt er heel veel informatie op ze af in het begin, het is dan wenselijk dat het ze niet te ingewikkeld wordt gemaakt. Het was in het begin voor een aantal medewerkers even schakelen om eraan te denken de telefoon erbij te pakken na het inloggen met wachtwoord op de VPN, maar oefening baart kunst, dus dat is inmiddels wel verleden tijd.”

Eenvoudige uitrol
“De begeleiding tijdens de installatie hebben we als prettig ervaren. Door snel te schakelen en kort op de bal te zitten hebben we vrij snel positieve tests kunnen draaien. Intern hebben wij ervoor gekozen om eerst een aantal geselecteerde afdelingen om te zetten om de ervaringen te peilen en de 2FA zo steeds verder in de organisatie uit te rollen. Omdat we binnen onze organisatie werken met verschillende gebruikersgroepen met eigen rechten was het voor ons van belang dat we hier een splitsing in konden maken. TUNIX heeft ons hier goed in geassisteerd en dat ingeregeld.”